Sekarang cuba bayangkan ada banyak prospek yang PM/Whatsapp kita. Tapi, tak ramai yang nak membeli. Mereka hanya mahu bertanya harga sahaja, ada yang bertangguh nak tunggu hari gaji, nak tanya suami/isteri dulu dan macam-macam lagi.
Walaubagaimanapun, kita tak boleh paksa mereka. Sebagai pelanggan, mereka ada hak nak membeli pada bila-bila masa. Oleh itu, kita sebagai penjual perlu bijak menyusun strategi close sales.
Bagaimana caranya?
Reply PM/Whatsapp dengan PANTAS.
Akhiri setiap mesej dengan SOALAN.
Sediakan segala soalan BANTAHAN dari prospek sebagai persediaan.
FOLLOW UP prospek yang masih belum membeli.
“Ini je ke caranya?”
Sebenarnya, ada banyak lagi caranya yang anda boleh buat. Anda hanya perlu jadi seorang yang kreatif dan pelbagaikan lagi teknik dalam melakukan CLO.
Ok, saya akan terangkan lebih lanjut setiap poin di atas…
1) ‘Reply’ PM/Whatsapp dengan PANTAS.
Setiap orang pasti sukakan kepantasan. Siapa yang tak suka, kan? Ini kerana teknologi yang memudahkan kita untuk bertindak pantas dalam melakukan segala kerja harian.
Dalam bisnes, kepantasan memainkan peranan yang sangat penting, terutamanya dalam close sales. Apabila prospek sudah PM/Whatsapp anda, jangan biarkan mereka lama-lama. Sebabnya, ketika itu mereka dalam MOOD membeli.
Apabila mereka menunggu lama untuk anda reply, mood membeli mereka akan semakin menurun. Akhirnya, mereka tak jadi membeli atau akan membeli dari peniaga yang lain. Anda dah rugi, kan?
Paling lambat pun, anda reply dalam tempoh 24 jam. Kalau lebih, kemungkinan besar mereka tak akan berminat lagi nak membeli dari anda.
2) Akhiri setiap mesej dengan SOALAN.
Semasa dalam proses close sales, jangan lupa untuk bertanya soalan pada prospek. Tak kira la, di PM/Whatsapp. Pastikan setiap mesej yang anda reply diakhiri dengan soalan.
Dengan cara ini, kita dapat menarik prospek untuk REPLY semula mesej kita. Ini dapat jadikan komunikasi antara prospek dan kita berlaku sehinggalah mereka jadi pembeli.
“Soalan yang macam mana?”
Tak susah, ikut la kesesuaian…
Jika prospek tanya,
“Salam bro, berapa harga Mesotropin ni?”
Anda jawab la,
“W’salam bro, sebelum saya beritahu harga, saya cuma nak tanya, bro tahu tak produk ini guna untuk apa?”
Prospek jawab,
“Saya dah tahu, saya cuma nak tahu harga je. Mana tau boleh dapat harga diskaun.”
Anda pula jawab,
“Ok bro, takde masalah. Harga 1 unit RM190, kalau beli 2 unit harga RM300. Lebih JIMAT! Bro berminat?”
Prospek jawab semula,
“Ok, saya beli 2 unit. Beri saya no. akaun bank.”
Anda tanya,
“Bro nak bayar CIMB atau Maybank?”
Prospek buat pilihan,
“Saya bayar ke CIMB”
Anda beri no. akaun bank,
“Ini no. akaun CIMB – [Nama, No akaun bank]”
Macam tu je, tak susah pun. Tapi, ikut situasi juga. Tak semua prospek mudah nak close sales. Ada yang banyak tanya, ada yang kita tanya.. mereka tak jawab langsung. Lain manusia, lain perangai. Pandai-pandailah anda handle prospek yang camni…
3) Sediakan segala soalan BANTAHAN dari prospek sebagai persediaan
Biasanya, apabila ramai prospek yang PM/Whatsapp anda, pasti ada yang banyak tanya pelbagai soalan. Ini mungkin kerana mereka memang berminat nak membeli, tapi kurang yakin dan takut ditipu oleh peniaga.
Ini perkara biasa jika mereka belum kenal lagi siapa anda. Sebab itu, anda perlu sentiasa tingkatkan kepercayaan dengan kerap bina engagement dengan mereka.
Apa soalan yang biasa ditanya oleh prospek?
“Mahalnya produk ni?”
“Gaji tak masuk lagi la, boleh tunggu hujung bulan tak?”
“Saya kena suami dulu, nanti saya confirmkan balik ye..”
“Berkesan ke produk ni?”
Setiap soalan yang mereka tanya, ada cara untuk kita menjawabnya. Bukan mereka tanya, kita diam je. Sebab kadang-kadang, ada prospek yang hanya nak TEST je sama ada peniaga tu jujur ke tak.
Saya berikan contoh nak jawab soalan-soalan ini..
a. “Mahalnya produk ni?”
Berikan testimoni pelanggan yang kata produk ini berbaloi.
Terangkan manfaat dan kelebihan yang bakal diperolehi prospek jika mereka membeli produk ini.
b. “Gaji tak masuk lagi la, boleh tunggu hujung bulan tak?”
Suruh prospek buat bayaran deposit dulu.
Buat reservation dulu, bayar kemudian.
c. “Saya kena suami dulu, nanti saya confirmkan balik ye..”
Tanya prospek, bila boleh follow up kita semula?
Beritahu prospek, kita akan follow up dia pada hari berikutnya.
d. “Berkesan ke produk ni?”
Berikan testimoni yang produk ini berkesan.
Suruh prospek cuba 1 dulu dengan berikan diskaun.
4) ‘FOLLOW UP’ prospek yang masih belum membeli
Cara ‘Follow Up’ Prospek di WhatsApp
Follow up adalah satu tindakan untuk memujuk prospek yang berminat dengan produk kita tapi masih belum membuat pembelian.
Ada prospek Whatsapp anda..
“Salam, saya berminat”
Ini jawapan yang anda boleh beri..
“As salam Puan Minah.
Saya Wawa, dari page KRIM AAA. Terima kasih kerana PM.
HARGA SEBENAR “KRIM AAA – RM200
HARGA PROMOSI – RM 150 SAHAJA
Harga Promosi akan TAMAT pada 2 Okt 2014.
Dengan kos PELABURAN RM150, puan akan dapat;
1) 3 TIUB KRIM AAA
2) PERCUMA TUALA AAA
3) PENGHANTARAN PERCUMA
Puan BERMINAT dengan tawaran promosi ini?”
Selepas sejam
Tanya pada prospek sama ada mereka masih berminat nak dapatkan produk anda atau tak. Ceritakan semula apa offer yang anda berikan pada mereka.
“Salam puan, sori ganggu..
Macam mana dgn OFFER Krim AAA yg kami berikan tadi, sis BERMINAT?
Sila respon walaupun dgn perkataan “Tidak”. TQ sis “
Selepas 24 jam
Update info terkini mengenai produk anda. Berapa kuota yang tinggal? Bila tarikh offer anda akan tamat? Lebih baik anda berikan offer jika prospek buat bayaran pada waktu juga.
“As salam Puan,
Saya nak maklumkan HARGA PROMOSI KRIM AAA bakal tamat esok. Stok pun tinggal sikit lagi.
Puan jadi nak order?
Jika jadi, boleh saya tahu BILA puan nak buat bayaran ye?”
Waktu Gaji
Waktu gaji adalah waktu WAJIB untuk anda follow up. Kalau boleh, cuba pujuk prospek untuk bayar pada hari tu juga.
“Salam puan, sori ganggu…
Hari tu ada bro ada tanya pasal KRIM AAA kan?
Saya just nak inform, harini LAST DAT PROMOTION!
Kalau puan buat bayaran sebelum jam 10 mlm ni, esok jugak kami post barang puan..
Lepas dari offer ni, kami dah tak terima.
So, puan masih berminat?”
Ini antara strategi yang boleh anda gunakan untuk follow up prospek. Jangan terlalu kerap buat follow up! Nanti mereka akan lari dari anda dan beli dari peniaga lain, anda dah rugi 1 pelanggan.
Kalau 10 orang lari? Berapa banyak anda dah rugi?
Kalau kos dapatkan 1 pelanggan adalah RM5.. means, anda dah rugi RM50!
Sebab tu, jangan paksa prospek beli produk anda. Cari masa yang sesuai untuk follow up, guna cara yang berhemah..
Di bawah ni saya berikan beberapa tips follow up..
Tips follow up;
- Mulakan dengan ayat pengenalan; Salam bro, Salam sejahtera bro..
- Sebut nama prospek yang bertanya; As salam Puan Minah..
- Perkenalkan siapa anda yang menjawab pertanyaan prospek.
- Akhiri jawapan anda dengan pertanyaan; Bro masih berminat?
- Jangan ulang info pada post ketika menjawab soalan. (ciri-ciri, manfaat produk)
- Gunakan gambar testimoni untuk yakinkan prospek dengan jawapan anda.
- Tulis maksima 5 baris bagi setiap perenggan.
- Gunakan emoticon yang sesuai supaya prospek tak rasa bosan bersembang dengan anda.
- Akhiri jawapan anda dengan soalan.